Bild av

XO DFNDR Utility

Båtfakta
Tillverkare: XO boats
Modell: DFNDR Utility
Längd: 7.7 M
Bredd: 2.28 M
Vikt: 1200 KG
Bränsletank: 320 Liter
Motoralternativ
Suzuki DF250 APXX
250 HK
0 SEK
Suzuki DF300 APX
300 HK
+ 35 000 SEK
Suzuki DF 350 A
350 HK
+ 105 000 SEK
Utrusta din båt
Beskrivning

XO lanserar en riktigt kaxig och robust modell som bygger på skrovet från den mycket populära XO 250 Open. Unik och innovativ mittpulpet med gasdämpade förarstolar, dubbla 9” plottrar från Simrad, och god lastmöjlighet på taket. Pulpeten rymmer 4 passagerare och är något ”off-set” för enklare passage vid exempelvis förtöjning. Stängbara kapellsidor för det kallare dagarna och värmare från Webasto ingår i utrustningspaketet.

En eller två motorer kan monteras och mycket goda stuvmöjligheter är ett genomgående tema ombord. Båten levereras i två utföranden, ”Rider” och ”Utility” Båda modellerna är mycket välutrustade men på olika sätt anpassade efter användningsområde.

Som alla XO:s båtar så är även denna modell byggd med kraftfullt aluminiumskrov och gjord för det stundtals mycket hårda nordiska förhållanden, så varför inte ta med sig två kajaker på taket och bege sig ut på äventyr i ytterskärgården?

XO DFNDR är som ett personligt och professionellt verktyg för den optimala äventyrsresan i skärgården
Utrustningspaket Utility XO DFNDR
  • 1 x Simrad Nss9 med ekolod samt sjökort över Europa
  • Zipwake Automatiska trimplan
  • Hydraulstyrning
  • Folierade skrovsidor, CARBON
  • Svart bottenmålning
  • Stävgummi
  • 2 x fullfjädrande stolar, XO sport
  • Aktersoffa
  • Kapellsidor
  • XO förtöjningskit
  • Flaggstång med flagga
Utrusta din båt
Suzuki DF250 APXX
0 SEK
Totaleffekt : 250 HK

DF250 – prisbelönt beprövad teknik
Suzukis flaggskepp, V6 fyrtaktsutombordarna, som belönats tre gånger av National Marine Manufacturers Association (NMMA) för innovativ teknik och design, sätter och omdefinierar normerna för hur utombordare bedöms. Dubbla överliggande kamaxlar (DOHC) med 24 ventiler och elektronisk bränsleinsprutning är genomgående för hela V6-sortimentet. Med hjälp av en 55-graders V-block-design har Suzukis ingenjörer lyckats lägga in all denna prisbelönta effekt och prestanda i en mycket kompakt konstruktion.
Suzuki selektiv rotation

DF250AP var världens första utombordare som hade ”Suzuki selective rotation”, en genialisk teknik som gör att samma motor kan köras i två lägen: normal rotation (medsols) och motrotation (motsols). För att skifta rotationsriktning krävs en speciell koppling till en internkrets samt installation av en propeller lämplig för önskad rotation. Mångsidigheten hos dessa utombordare ökar samtidigt som den eliminerar behovet av att köpa en anpassad motrotationsmodell. Detta gynnar både återförsäljare och ägare.

*Den speciella kopplingen och propellern måste köpas separat för att skifta rotationsriktning.
Suzuki Precision Control

DF250AP har Suzuki Precision Control, Suzukis datorbaserade drive-by wiresystem, som underlättar körning med en mjuk, exakt reglering och direkt, bestämd växling.

DF250 är perfekt för dig som gillar långa båtturer med familjen eller fisketurer till havs. DF250 är pålitlig, bränslesnål och går dessutom otroligt tyst och säkert. Den har självjusterande kamaxelkedja, datorstyrda sensorer som övervakar motorns driftförhållanden, effektiv kylning och ett kraftigt växelhus.

Läs mer
Suzuki DF300 APX
+ 35 000 SEK
Totaleffekt : 300 HK

DF300 – prisbelönt beprövad teknik!

Med en 4 liters V6 motor och marknadens största slagvolym är DF300AP som gjord för högpre-standabåtar som RIB-charter och tävlingsfiskebåtar. DF300AP klarar hela spannet från smidig lågvarvskörning upp till topphastigheten. Den har många fördelar i sitt högteknologiska skal. Prestandaförstärkande egenskaper som dubbla överliggande kamaxlar (DOHC) med fyra ventiler per cylinder, Suzukis Variable Valve Timing (VVT) och multi point elektronisk bränsleinsprutning.
Dessutom med Suzukis Lean Burn bränslesystem!
Suzukis flaggskepp, V6 fyrtaktsutombordarna, som belönats tre gånger av National Marine Manufacturers Association (NMMA) för innovativ teknik och design, sätter och omdefinierar normerna för hur utombordare bedöms. Dubbla överliggande kamaxlar (DOHC) med 24 ventiler och elektronisk bränsleinsprutning är genomgående för hela V6-sortimentet. Medan DF300AP har variabla ventiltider (VVT) för större moment i låg- och mellanvarv har DF225 fördelen av ett flerstegs induktionssystem för att uppnå maximal prestanda. Med hjälp av en 55-graders V-block-design har Suzukis ingenjörer lyckats lägga in all denna prisbelönta effekt och prestanda i en mycket kompakt konstruktion.
Suzuki selektiv rotation

DF300AP var världens första utombordare som hade ”Suzuki selective rotation”, en genialisk teknik som gör att samma motor kan köras i två lägen: normal rotation (medsols) och motrotation (motsols). För att skifta rotationsriktning krävs en speciell koppling till en internkrets samt installation av en propeller lämplig för önskad rotation. Mångsidigheten hos dessa utombordare ökar samtidigt som den eliminerar behovet av att köpa en anpassad motrotationsmodell. Detta gynnar både återförsäljare och ägare.

*Den speciella kopplingen och propellern måste köpas separat för att skifta rotationsriktning.
Suzuki Precision Control

DF300AP har Suzuki Precision Control, Suzukis datorbaserade drive-by wiresystem, som underlättar körning med en mjuk, exakt reglering och direkt, bestämd växling.

Läs mer
Suzuki DF 350 A
+ 105 000 SEK
Totaleffekt : 350 HK

Nyhet

Att öka motoreffekten är enkelt. Genom att öka cylindervolymen, eller montera ett turboaggregat eller en kompressor, kan man öka antalet hästkrafter. Men större motorer drar också mer bränsle samtidigt som den ökade tyngden skapar olika problem för båtarna, och komplexare motorkomponenter försämrar motorernas tillförlitlighet.
Dessutom begränsas båtens toppfart av skrovets design, av hydrodynamiken kring motorns underdel och propellrar samt av motorernas placering.
När vi utvecklade nya DF350A startade vi med ett blankt papper och tog hänsyn till alla ovannämnda faktorer i vår utformning och konstruktion.
Först av allt tittade vi på propellerdesignen. En traditionell enkel propeller skapar en framåtriktad kraft men genererar även en hel del rotationsenergi. Fanns det något vi kunde göra för att omvandla denna bortkastade energi till produktiv kraft och öka propellerns verkningsgrad?
Därefter tittade vi på växelhusets framkant, som stör vattenflödet över propellern. Mer effekt och vridmoment kräver större och starkare växelhusdrev för att överföra kraften från drivaxeln till propelleraxeln.
I vanliga fall innebär det ett större växelhus – vilket leder till att vattenflödet till propellern störs ännu mer. Var det möjligt att konstruera en nedre del av motorn med plats för starkare drev, som samtidigt minimerade störningen av vattenflödet till propellrarna?
Suzukis ingenjörer arbetade länge och intensivt med datorsimuleringar, försökskonstruktioner och vattentester för att avsevärt förbättra utombordsmotorns förmåga att omvandla motoreffekt till drivkraft under vatten.
De lyckades med uppgiften – och resultatet är en revolutionerande innovation.
Vi har gett motorn namnet Geki som betyder ”Parting Seas” – vattendelaren

Läs mer
Fabrikstillval XO DFNDR Utility
Uppgradering till 2 x Simrad NSS9 med ekolod samt sjökort
+ 51 500 SEK
Fusion ljudanläggning, fm-radio, bluetooth, fjärrkontroll, 4 högtalare, antenn
+ 9 300 SEK
Belysning framåt
+ 8 000 SEK
Belysning bakåt
+ 8 000 SEK
Dubbla batterier
+ 6 200 SEK
Ankringspaket
+ 3 100 SEK
Kylskåp under soffan
+ 6 900 SEK
Webasto värmare (EVO 40)
+ 41 500 SEK
Simrad bredbandsradar 4G
+ 31 500 SEK
Fusion digital radioantenn
+ 2 400 SEK
Durkbelysning, vita lampor
+ 5 600 SEK
Dynor i fören, rullbar
+ 5 800 SEK
Tillbehör
Låspaket klass 3
Mer info
+ 2 695 SEK
Motorlås
Mer info
+ 2 245 SEK
Spårsändare Northtracker Scout
Mer info
+ 2 995 SEK
Black
+ 0 SEK
Bilder och dokument
Intresseanmälan
Vilket kontor vill du skicka intresseanmälan till?