Bild av

Capelli Tempest 40 SWE

Båtfakta
Tillverkare: Capelli boats
Modell: Tempest 40 SWE
Längd: 12.18 M
Bredd: 3.54 M
Vikt: 3900 KG
Bränsletank: 650 Liter
Motoralternativ
2 x
Suzuki DF300 APX
600 HK
0 SEK
2 x
Suzuki DF 350 A
700 HK
+ 160 000 SEK
Utrusta din båt
Beskrivning

TEMPEST SWE – EN HELT NY SERIE RIB-BÅTAR FÖR ETT ENKELT BÅTLIV

UNIK DESIGN
Det första som slår en är den unika designen och färgsättningen som harmonierar med våra Suzukimotorer. Tuberna i Arctic Grey Perlage avslutas akteröver i Black Carbon. Det ger tillsammans med röd dekor riktigt snygga båtar. Matchande dynor i silver/antracitgrått ger en ljus och fräsch helhet som ändå är lätt att hålla ren.

SMARTA LÖSNINGAR
Samtliga Tempest SWE har en plattform i stäven för enklare ombord- och ilandstigning samt knapar både i fören och i aktern för enkel tilläggning. Vidare levereras alla båtar med targabåge i rostfritt (vattenskidbåge på 570). Det är rymliga RIB-båtar som har plats för umgänge när man förtöjt för dagen. Ett bord med sittplatser är en självklarhet liksom gott om plats för sol och bad. Det finns också rejäla stuvutrymmen för dynor och packning.

BRA MATERIALVAL
Alla RIB-båtar från Capelli har tuber i Hypalon som är mer beständigt mot mekanisk nötning och inverkan från väder och vind än andra förekommande material.

En elegant båt där du obehindrat rör dig runt på däck och det v-formade skrovet ger mycket bra sjöegenskaper. Tempest 40 SWE ger dig en perfekt kombination av kabinkomfort och bra umgängesytor uppe på däck
Standardutrustning Tempest 40 SWE
  • Handtag på tuber
  • Seastar hydraulstyrning
  • Komplett dynpaket däck
  • Komplett dynpaket kabin
  • Dinett konverterbar till soffa/dubbelsäng
  • Extern dusch
  • Kyllåda (65 l)
  • LED durkbelysning
  • Pre riggning Suzuki
  • Wetbar med integrerad kokplatta, diskbänk och mugghållare,
  • Radio med 4st högtalare
  • Glasfiber targabåge
  • Vattentank (140 l)
  • Separat toalett med WCoch septiktank, handfat
  • Polerkit
  • Länspump
  • Stege
  • Fast bränsletank (650 l)
  • Bord
  • Kompass
Utrusta din båt
Suzuki DF300 APX
0 SEK
Totaleffekt : 300 HK

DF300 – prisbelönt beprövad teknik!

Med en 4 liters V6 motor och marknadens största slagvolym är DF300AP som gjord för högpre-standabåtar som RIB-charter och tävlingsfiskebåtar. DF300AP klarar hela spannet från smidig lågvarvskörning upp till topphastigheten. Den har många fördelar i sitt högteknologiska skal. Prestandaförstärkande egenskaper som dubbla överliggande kamaxlar (DOHC) med fyra ventiler per cylinder, Suzukis Variable Valve Timing (VVT) och multi point elektronisk bränsleinsprutning.
Dessutom med Suzukis Lean Burn bränslesystem!
Suzukis flaggskepp, V6 fyrtaktsutombordarna, som belönats tre gånger av National Marine Manufacturers Association (NMMA) för innovativ teknik och design, sätter och omdefinierar normerna för hur utombordare bedöms. Dubbla överliggande kamaxlar (DOHC) med 24 ventiler och elektronisk bränsleinsprutning är genomgående för hela V6-sortimentet. Medan DF300AP har variabla ventiltider (VVT) för större moment i låg- och mellanvarv har DF225 fördelen av ett flerstegs induktionssystem för att uppnå maximal prestanda. Med hjälp av en 55-graders V-block-design har Suzukis ingenjörer lyckats lägga in all denna prisbelönta effekt och prestanda i en mycket kompakt konstruktion.
Suzuki selektiv rotation

DF300AP var världens första utombordare som hade ”Suzuki selective rotation”, en genialisk teknik som gör att samma motor kan köras i två lägen: normal rotation (medsols) och motrotation (motsols). För att skifta rotationsriktning krävs en speciell koppling till en internkrets samt installation av en propeller lämplig för önskad rotation. Mångsidigheten hos dessa utombordare ökar samtidigt som den eliminerar behovet av att köpa en anpassad motrotationsmodell. Detta gynnar både återförsäljare och ägare.

*Den speciella kopplingen och propellern måste köpas separat för att skifta rotationsriktning.
Suzuki Precision Control

DF300AP har Suzuki Precision Control, Suzukis datorbaserade drive-by wiresystem, som underlättar körning med en mjuk, exakt reglering och direkt, bestämd växling.

Läs mer
2 x Suzuki DF 350 A
+ 160 000 SEK
Totaleffekt : 700 HK

Att öka motoreffekten är enkelt. Genom att öka cylindervolymen, eller montera ett turboaggregat eller en kompressor, kan man öka antalet hästkrafter. Men större motorer drar också mer bränsle samtidigt som den ökade tyngden skapar olika problem för båtarna, och komplexare motorkomponenter försämrar motorernas tillförlitlighet.
Dessutom begränsas båtens toppfart av skrovets design, av hydrodynamiken kring motorns underdel och propellrar samt av motorernas placering.
När vi utvecklade nya DF350A startade vi med ett blankt papper och tog hänsyn till alla ovannämnda faktorer i vår utformning och konstruktion.
Först av allt tittade vi på propellerdesignen. En traditionell enkel propeller skapar en framåtriktad kraft men genererar även en hel del rotationsenergi. Fanns det något vi kunde göra för att omvandla denna bortkastade energi till produktiv kraft och öka propellerns verkningsgrad?
Därefter tittade vi på växelhusets framkant, som stör vattenflödet över propellern. Mer effekt och vridmoment kräver större och starkare växelhusdrev för att överföra kraften från drivaxeln till propelleraxeln.
I vanliga fall innebär det ett större växelhus – vilket leder till att vattenflödet till propellern störs ännu mer. Var det möjligt att konstruera en nedre del av motorn med plats för starkare drev, som samtidigt minimerade störningen av vattenflödet till propellrarna?
Suzukis ingenjörer arbetade länge och intensivt med datorsimuleringar, försökskonstruktioner och vattentester för att avsevärt förbättra utombordsmotorns förmåga att omvandla motoreffekt till drivkraft under vatten.
De lyckades med uppgiften – och resultatet är en revolutionerande innovation.
Vi har gett motorn namnet Geki som betyder ”Parting Seas” – vattendelaren

Läs mer
Tillval Capelli Tempest 40 SWE
Vattenskidbåge
+ 15 100 SEK
Varmvattenberedare
+ 22 300 SEK
Bogpropeller
+ 90 500 SEK
Landström med laddare
+ 32 300 SEK
Flexiteek
+ 57 500 SEK
Teakdurk komplett
+ 170 200 SEK
Stege till aktre stuvutrymme
+ 4 000 SEK
Soft top
+ 136 500 SEK
Bimini top akter
+ 14 200 SEK
Överdrag för aktre soldäck och bänk
+ 6 900 SEK
Skydd för soldäck akter
+ 25 100 SEK
Simrad NSS12 inkl montering och sjökort
+ 37 990 SEK
Bilder och dokument
Intresseanmälan