Bild av

XO Explorer

Båtfakta
Tillverkare: XO Boats
Modell: Explorer
Längd: 9.9 M
Bredd: 3 M
Vikt: 4000 KG
Bränsletank: 730 Liter
Motoralternativ
2 x
Suzuki DF250 APX
500 HK
0 SEK
2 x
Suzuki DF300 APX
600 HK
+ 70 000 SEK
2 x
Suzuki DF 350 A
700 HK
+ 210 000 SEK
Utrusta din båt
Beskrivning

Sverigepremiär för XO’s ny EXPLORER blir på båtmässan i Stockholm, Älvsjö den 3-11 mars.

Båten är XO’s senaste modell och bygger på XO Cruisers fantastiska v-botten skrov med hela 23 graders skrovvinkel.

XO’s filosofi med denna båt är att man skall kunna ta sig ut på öppna havet när andra stannar i hamnen. Detta görs med upp till 700hk på akterspegeln och då finns det kraft som räcker för det flesta.

Båten har ett akterdäck med soffa och sedan dörrar in i kabinen, samtliga i glas för bra sikt. Här ingår även ett kapell för den som vill få ett ”rum” till för semester avkoppling.

Vidare in i hytten möts man av en wetbar där diskho, kylskåp samt induktionshäll ryms, spisen drivs av det inkluderade elverket. Detta behövs även för aircondition som är tillval. Till denna wetbar finns bordskivor att fälla upp och en soffa att vända så man kan sitta tillsammans stora delar av besättningen.

Vid förarplatsen finns ytterligare ett kylskåp för kanske kalla drycker och förmodligen dem bästa dämpade stolar på marknaden. Härifrån går man antingen ut på fördäck via en sidodörr också den i glas eller ner i ruffen där två sover bra eller en rymlig toalett med duschmöjlighet.

Sverigepremiär
Utrustningspaket XO Explorer - Premium
  • Svart färgsättning
  • 2 x Simrad NSS12 EVO3 med ekolod samt sjökort
  • Värmare, webasto Evo 55
  • Naviop Iloop digitalt båtkontroll system
  • Ljudanläggning Fusion, bluetooth, slutsteg 4+2 högtalare
  • Zipwake trimplan
  • Bogpropeller (3kw)
  • Sökarljus Marinco
  • Interiör och däcks spotlightpaket i LED
  • Esthec durk invändigt och utvändigt
  • Folierade skrovsidor (3M Carbon)
  • Bottenmålning
  • Stävgummi
  • Wetbar med induktionshäll, diskho samt kylskåp
  • Kylskåp vid förare
  • Sötvattenssystem 120 liter
  • Varmvattenberedare
  • Dusch på akterdäck varmt/kallt
  • 2 x XO dämpade stå/sitt stolar,
  • Elektrisk toalett med septiktank
  • Dusch invändigt
  • Landström med laddare
  • Elverk
  • Usb laddare 6st fördelat runtom i båten
  • Ankarspel i fören, komplett
  • Ankringspaket
  • Kapell akterdäck
  • Flaggstång med flagga
  • Kapellöverdrag bänken på akterdäck
  • XO Förtöjningkit
Utrusta din båt
Suzuki DF250 APX
0 SEK
Totaleffekt : 250 HK

DF250 – prisbelönt beprövad teknik
Suzukis flaggskepp, V6 fyrtaktsutombordarna, som belönats tre gånger av National Marine Manufacturers Association (NMMA) för innovativ teknik och design, sätter och omdefinierar normerna för hur utombordare bedöms. Dubbla överliggande kamaxlar (DOHC) med 24 ventiler och elektronisk bränsleinsprutning är genomgående för hela V6-sortimentet. Med hjälp av en 55-graders V-block-design har Suzukis ingenjörer lyckats lägga in all denna prisbelönta effekt och prestanda i en mycket kompakt konstruktion.
Suzuki selektiv rotation

DF250AP var världens första utombordare som hade ”Suzuki selective rotation”, en genialisk teknik som gör att samma motor kan köras i två lägen: normal rotation (medsols) och motrotation (motsols). För att skifta rotationsriktning krävs en speciell koppling till en internkrets samt installation av en propeller lämplig för önskad rotation. Mångsidigheten hos dessa utombordare ökar samtidigt som den eliminerar behovet av att köpa en anpassad motrotationsmodell. Detta gynnar både återförsäljare och ägare.

*Den speciella kopplingen och propellern måste köpas separat för att skifta rotationsriktning.
Suzuki Precision Control

DF250AP har Suzuki Precision Control, Suzukis datorbaserade drive-by wiresystem, som underlättar körning med en mjuk, exakt reglering och direkt, bestämd växling.

DF250 är perfekt för dig som gillar långa båtturer med familjen eller fisketurer till havs. DF250 är pålitlig, bränslesnål och går dessutom otroligt tyst och säkert. Den har självjusterande kamaxelkedja, datorstyrda sensorer som övervakar motorns driftförhållanden, effektiv kylning och ett kraftigt växelhus.

Läs mer
2 x Suzuki DF300 APX
+ 70 000 SEK
Totaleffekt : 600 HK

DF300 – prisbelönt beprövad teknik!

Med en 4 liters V6 motor och marknadens största slagvolym är DF300AP som gjord för högpre-standabåtar som RIB-charter och tävlingsfiskebåtar. DF300AP klarar hela spannet från smidig lågvarvskörning upp till topphastigheten. Den har många fördelar i sitt högteknologiska skal. Prestandaförstärkande egenskaper som dubbla överliggande kamaxlar (DOHC) med fyra ventiler per cylinder, Suzukis Variable Valve Timing (VVT) och multi point elektronisk bränsleinsprutning.
Dessutom med Suzukis Lean Burn bränslesystem!
Suzukis flaggskepp, V6 fyrtaktsutombordarna, som belönats tre gånger av National Marine Manufacturers Association (NMMA) för innovativ teknik och design, sätter och omdefinierar normerna för hur utombordare bedöms. Dubbla överliggande kamaxlar (DOHC) med 24 ventiler och elektronisk bränsleinsprutning är genomgående för hela V6-sortimentet. Medan DF300AP har variabla ventiltider (VVT) för större moment i låg- och mellanvarv har DF225 fördelen av ett flerstegs induktionssystem för att uppnå maximal prestanda. Med hjälp av en 55-graders V-block-design har Suzukis ingenjörer lyckats lägga in all denna prisbelönta effekt och prestanda i en mycket kompakt konstruktion.
Suzuki selektiv rotation

DF300AP var världens första utombordare som hade ”Suzuki selective rotation”, en genialisk teknik som gör att samma motor kan köras i två lägen: normal rotation (medsols) och motrotation (motsols). För att skifta rotationsriktning krävs en speciell koppling till en internkrets samt installation av en propeller lämplig för önskad rotation. Mångsidigheten hos dessa utombordare ökar samtidigt som den eliminerar behovet av att köpa en anpassad motrotationsmodell. Detta gynnar både återförsäljare och ägare.

*Den speciella kopplingen och propellern måste köpas separat för att skifta rotationsriktning.
Suzuki Precision Control

DF300AP har Suzuki Precision Control, Suzukis datorbaserade drive-by wiresystem, som underlättar körning med en mjuk, exakt reglering och direkt, bestämd växling.

Läs mer
2 x Suzuki DF 350 A
+ 210 000 SEK
Totaleffekt : 700 HK

Att öka motoreffekten är enkelt. Genom att öka cylindervolymen, eller montera ett turboaggregat eller en kompressor, kan man öka antalet hästkrafter. Men större motorer drar också mer bränsle samtidigt som den ökade tyngden skapar olika problem för båtarna, och komplexare motorkomponenter försämrar motorernas tillförlitlighet.
Dessutom begränsas båtens toppfart av skrovets design, av hydrodynamiken kring motorns underdel och propellrar samt av motorernas placering.
När vi utvecklade nya DF350A startade vi med ett blankt papper och tog hänsyn till alla ovannämnda faktorer i vår utformning och konstruktion.
Först av allt tittade vi på propellerdesignen. En traditionell enkel propeller skapar en framåtriktad kraft men genererar även en hel del rotationsenergi. Fanns det något vi kunde göra för att omvandla denna bortkastade energi till produktiv kraft och öka propellerns verkningsgrad?
Därefter tittade vi på växelhusets framkant, som stör vattenflödet över propellern. Mer effekt och vridmoment kräver större och starkare växelhusdrev för att överföra kraften från drivaxeln till propelleraxeln.
I vanliga fall innebär det ett större växelhus – vilket leder till att vattenflödet till propellern störs ännu mer. Var det möjligt att konstruera en nedre del av motorn med plats för starkare drev, som samtidigt minimerade störningen av vattenflödet till propellrarna?
Suzukis ingenjörer arbetade länge och intensivt med datorsimuleringar, försökskonstruktioner och vattentester för att avsevärt förbättra utombordsmotorns förmåga att omvandla motoreffekt till drivkraft under vatten.
De lyckades med uppgiften – och resultatet är en revolutionerande innovation.
Vi har gett motorn namnet Geki som betyder ”Parting Seas” – vattendelaren

Läs mer
Fabrikstillval XO Explorer - Premium
Autopilot
+ 29 500 SEK
Aircondition
+ 112 500 SEK
Simrad 4G Bredbandsradar
+ 28 900 SEK
VHF
+ 18 100 SEK
Arbetsljus föröver
+ 6 400 SEK
Arbetsljus akterut
+ 4 100 SEK
Tillbehör
Motorlås 2 motorer
Mer info
+ 4 490 SEK
Spårsändare Northtracker Scout
Mer info
+ 2 995 SEK
Bilder och dokument
Intresseanmälan